1939 – június

1939. június 1. csütörtök


Először repül Tank professzor vadászgépe.

Végrehajtja első repülését a Kurt Tank professzor által tervezett Focke-Wulf Fw 190 vadászgép V1 jelű első prototípusa Hans Sander berepülőpilótával az ülésében. A repülőgép kis mérete ellenére remek tulajdonságokat mutat, jól kezelhető, fordulékony, már eléri a 610 km/óra sebességet, és jó a pilóta kilátása is. Egyetlen problémaként a 14 hengeres, 1.529 lóerős BMW 139 típusú léghűtéses csillagmotor melegedése merül fel. Mivel a pilótafülke közvetlenül a motortér mögött található, magában a fülkében is gyorsan eléri a hőmérséklet az 55 °C-ot. Sander úgy jellemzi, hogy olyan érzés, mintha a lábai egy kandallóban lennének a repülés során.

fw_190_v1_02.jpg

Már a repülőgép tervezésekor felmerült a csillagmotorok hűtésének problémája. Ekkor Európában meglehetősen kevés szárazföldi gép repül csillagmotorral, mivel ismert az a probléma, hogy a hengervégek hűtése nehezen oldható meg, valamint úgy tartják, hogy a csillagmotor túl nagy felületű, ezáltal túl nagy légellenállást okoz. Ezért repül a Luftwaffe legmodernebb vadászgépe a Messerschmitt Bf 109 is folyadékhűtéses, soros Junker Jumo 210 (A, B, C, és D változatok) és Daimler-Benz DB 601 (E változat) típusú motorokkal.

Még 1937-ben a Német Légügyi Minisztérium (Reichsluftfahrtministerium) írt ki pályázatot egy új vadászgép kifejlesztésére, mivel nem tudhatták, hogy a 3 évvel korábban kifejlesztett Messerschmitt Bf 109 típus meddig lesz még az élvonalban, és mikor szárnyalja majd túl egy külföldi típus.

fw_190_v1_01.jpg

Tank professzor több tervet is készített folyadékhűtéses, soros motorú repülőgépekről, de végül egy léghűtéses csillagmotoros típusa keltette fel a minisztérium figyelmét. Különösen előnyös ez a konstrukció amiatt is, mert eléggé szűkös kapacitás áll rendelkezésre a DB 601 motorokból már ahhoz is, hogy a Messerschmitteket felszereljék vele, nemhogy még más típust is.

fw_190_v1_03.jpg

Viszont adott a csillagmotorok hűtésének problémája, amit meg kell oldania Tank professzornak és bizonyítania kell létjogosultságukat. Tudja, hogy az amerikai haditengerészet repülői csillagmotorokkal repülnek, mivel ott sikerült megoldani a hűtés problémáját az úgynevezett Naca-burkolattal. Ez olyan, a hengerkoszorút teljesen körbevevő burkolat ami nem sík profilú, hanem olyan mint a repülőgép szárnyprofilja, ezáltal a hengerek között olyan légáramlást hoz létre ami megfelelően hűti azokat és maga a repülőgép is áramvonalasabbá válik tőle. Ezt a technikát próbálja Tank professzor továbbfejleszteni. Az ő elképzelése az, hogy Naca-burkolatot használ, de akkora átmérőjű légcsavarkúppal, mint maga a burkolat és a légcsavarkúp közepén lesz a nyílás amin a levegő beáramlik a motortérbe. Hogy növelje a beáramló levegő sűrűségét és gyorsaságát a nyílást tölcsér formájúra tervezi.

fw_190_v1_04.jpg

Az első repülés azt bizonyítja, hogy ez a koncepció még nem teljesen kiforrott és még további fejlesztőmunkára van szükség, hogy a motor megfelelő hűtését megoldják.


Japán hatalmas repülőgéphordozót bocsát vízre.

A Birodalmi Japán Haditengerészet vízre bocsátja új Shokaku osztályú repülőgéphordozóját az osztálynévadó Shokakut. Az osztály, a Japán Birodalom által 1936-ban felmondott Washingtoni Haditengerészeti Egyezmény által megszabott kötöttségektől mentesen kerül megvalósításra. Kialakítását tekintve, gyakorlatilag a Hírju osztály arányosan megnövelt változata. Nagyobb méret, nagyobb sebesség, vastagabb páncélzat és nagyobb számú szállítható repülőgép jellemzi. A Hírju osztályhoz képest 35,3 méterrel hosszabbak és 4,6 méterrel szélesebbek a Shokaku osztály hajói.

shokaku_1939_06_01.jpgA Shokaku a vízrebocsátás után

A Shokaku gerincét 1937. december 12-én fektették le a Jokusukai hajógyárban. Standard vízkiszorítása 26.087 tonna, míg a teljes vízkiszorítása 32.620 tonna. Hossza 257,5 méter, szélessége 26 méter, merülése 8,8 méter. A fedélzet páncélzata a gépterem, a lőszer raktárak és kerozin tartályok felett 215 mm, az övpáncélzata szintén 215 mm ezeknél a részeknél, kivéve a lőszer raktárakat, ahol csak 150 mm. Meghajtásáról 4 db, összesen 160.000 lóerő teljesítményű gőzturbina gondoskodik, amit 8 db kazán lát el gőzzel.

Shokaku_1939_05_30.jpg

A Shokaku és az építését vezető mérnökök és katonák

Fa borítású felszállófedélzete 242 méter hosszú. 3 db, egyenként 5 tonna teherbírású lift emelheti a repülőgépeket a hangár fedélzetről a felszállófedélzetre 15-20 másodperc alatt. 

Összesen 72 db repülőgépet szállíthat, 18 db Mitsubishi A6M Zero vadászgépet, 27 db Aichi D3A1 Val zuhanóbombázót és 27 db Nakajima B5N1 Kate torpedóvetőt.

Önvédelméről 16 db 5 hüvelykes (127 mm) 98. Típusú légi- és tengeri cél elleni löveg, valamint 36 db 1 hüvelykes (25 mm) 96. Típusú légvédelmi gépágyú gondoskodik.

A hadrendbe állítása előtt következik még a hajó felszerelése, amit szintén Jokusukában fognak elvégezni.

Ezzel egyidőben a Shokaku testvérhajója a Zuikaku még mindig építés alatt áll Kobéban, vízre bocsátása az év vége felé várható.


1939. június 6. kedd


A Kondor Légió hazatér.

Közel 3 évi szolgálat után a Legion Condor (Kondor Légió) hivatalosan is hazatér Spanyolországból. A harccselekmények már 1939. április 1-én véget értek a spanyol polgárháborúban, amikor az utolsó köztársaságpárti csapatok is megadták magukat Francisco Franco Tábornok nacionalista erőinek. Ezután a légiót fokozatosan kivonták az országból. Egységei részt vettek az 1939. április 20-án Adolf Hitler 50. születésnapján rendezett díszszemlén is. A hivatalos hazatérés napján a légió katonai parádén vesz részt Berlinben, majd a Lustgartenbe vonulnak, ahol megemlékeznek a polgárháborúban elesett bajtársaikról.

Az egység legkiemelkedőbb, legelismertebb tagjai tiszteletére állami fogadást tartanak a Reichskanzlei (Birodalmi Kancellária) márvány termében, valamint a Spanienkreuz (Spanyol Kereszt) kitüntetés legmagasabb fokozatát adományozzák részükre.


1939. június 7. szerda


A Német Birodalom megnemtámadási szerződést köt.

A Német Birodalom megnemtámadási egyezményt köt Lettországgal és Észtországgal. A szerződést német részről Joachim von Ribbentrop, lett részről Vilhelms Munters valamint észt részről Karl Selter külügyminiszterek írják alá Berlinben.