1939 – július

1939. július 5. szerda


Hadrendbe áll a Repülő Sárkány, a Hirju repülőgéphordozó

A Birodalmi Japán Haditengerészet hadrendbe állítja a Hirju (飛龍 – Repülő Sárkány) repülőgéphordozót. Az eredeti tervek szerint az 1937. január 29-én hadrendbe állt Szorju repülőgéphordózó testvérhajója lett volna, de az 1935. szeptember 26-i flotta incidens eredményeként a hajót áttervezték. Az incidens során a japán 4. Flottára tengeri vihar csapott le, ami tájfunná erősödött. A flotta hajói ekkor könnyebb és súlyosabb sérüléseket szenvedtek az időjárás miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy a japán flotta számos egységének túl magasan van a súlypontja, ezért instabil nagy viharban, valamint szerkezetileg nem elég erősek. Ezért a Hirju szerkezetét és páncélzatát is megerősítették, aminek eredményeként gyakorlatilag már új osztályt alkot a Szorju mellett.

A Hirju 1939. július 5-én

A hajó gerincét 1936. július 8-án fektették le a Jokoszukai Haditengerészeti Fegyvergyárban (横須賀海軍工廠 – Jokoszuka Kajgun Kosho), ami egyike a japán haditengerészet négy nagy hajógyárának. Vízre 1937. november 16-án bocsátották.

A repülőgéphordozó standard vízkiszorítása 17.600 tonna, normál vízkiszorítása 20.570 tonna. Hossza 227,4 méter, szélessége 22,3 méter, merülése 7,8 méter. Legénysége 1.100 fő.

1937-ben, már a felszerelés során

Felszállófedélzete 217 méter hosszú és 27 méter széles. A repülőgéphordozókra világszerte nem jellemző módon a torony a hajó bal oldalára került. Ez az elhelyezés eddig kizárólag csak a japán Akagi repülőgéphordozón került megvalósításra. Három, egyenként 5.000 kilogramm teherbírású lift szolgál a repülőgépek és a fegyverzet mozgatására a felszállófedélzet és az 5.736 négyzetméteres hangárfedélzet között. Összesen 73 repülőgépet szállíthat. A fedélzeten kilenc fékezőkábel segíti a repülőgépek megállását.

Légvédelmi tüzérségét 12 db 12,7 cm-es löveg és 31 db 25 mm-es gépágyú alkotja. A 12,7 cm-es 89 Típusú lövegek páronként hat toronyban kerültek elhelyezésre, három-három a hajó mindkét oldalán. Ezek vegyes feladatkörűek, mind vízfelszíni, mind légi célok ellen használhatók. A 25 mm-es 96 Típusú gépágyúk hét tripla és öt dupla csoportban kerültek elhelyezésre.

Övpáncélzata 150 mm, de a gépteremnél és a repülőgépüzemanyag tartályoknál csak 90 mm. A fedélzet páncélzata 25 mm a gépterem fölött, viszont 55 mm a lőszerraktárak és a repülőgépüzemanyag tartályok fölött.

1938. április 28-án, tengeri sebességpróbaúton

Négy hajócsavarját egyenként egy gőzturbina hajtja meg, amelyek összteljesítménye 153.000 lóerő. A gőzturbinákat összesen nyolc kazán látja el gőzzel. Maximális sebessége 34 csomó (63 km/óra), amivel az eddig épített leggyorsabb repülőgéphordozó. 4.500 tonna üzemanyagot szállíthat, amivel a hatótávolsága 19.130 km, 18 csomós (33 km/óra) sebesség mellett.


Új csatahajóosztály építését kezdi meg az amerikai haditengerészet

A New York Shipbuilding Co. hajógyárában lefektetik a USS South Dakota (BB-57) csatahajó gerincét, amivel megkezdődik a South Dakota osztály első egységének építése.

Az egységek tervezett vízkiszorítása 35.000 tonna, hosszuk 210 méter, szélességük 33 méter, merülésük 11 méter. Fő fegyverzetük kilenc darab, három toronyban elhelyezett 16 hüvelykes (410 mm) 45 kaliberes Mark 6 hajóágyú lesz, kiegészítő fegyverzetük pedig 16 db 5 hüvelykes (130 mm) 38 kaliberes löveg. Légvédelmükről 68 db 40 mm-es, és 76 db 20 mm-es gépágyú gondoskodik majd.

Az osztály további tervezett egységei a USS Indiana, a USS Massachusetts és a USS Alabama, amiknek építése majd később kezdődik meg.


1939. július 6. csütörtök


Hadrendbe áll a HMS Edinburgh könnyűcirkáló.

HMS Edinburgh (16)

Bezárnak az utolsó zsidó tulajdonú üzletek is a Német Birodalomban.


1939. július 14. péntek


A Román Királyi Légierő aktív szolgálatba állítja He 112 vadászrepülőgépeit.


1939. július 15. szombat


Új óceánjáró U-Boot áll hadrendbe

A Kriegsmarine hadrendbe állítja új, IXA Típusú óceánjáró tengeralattjáróját az U-42-t, Kapitanleutnant Rolf Dau parancsnoksága alatt. A hajó gerincét 1937. december 21-én fektették le a brémai AG Weser hajógyárban, akkor még Werk 947 néven, majd 1939. február 16-án bocsátották vízre.

Az U-37, a IXA osztály első egysége

A IXA Típus terveit még 1935-1936-ban készítették. Az osztály egységeit nagy hatótávolságú, óceánjáró küldetésekre tervezték, hogy akár az Egyesült Államok keleti partvidékét is elérhessék. Ehhez, a rövidebb hatótávolságú VII Típusú tengeralattjárókhoz képest, megnövelt üzemanyag és ellátmány raktárakra, valamint nagyobb teljesítményű motorokra van szükség, ami megnöveli a hajók méretét és súlyát, ezáltal csökken a manőverező képességük és a lemerülve tölthető idő.

Az U-38 és legénysége

Összesen 8 db IXA Típusú U-boot épült, az U-37, az U-38. az U-39, az U-40 és az U-41 már hadrendbe állt, az U-43 és az U-44 pedig már vízre lett bocsátva, de még tart a felszerelésük és még nem állították őket hadrendbe.

Az osztály hajóinak vízkiszorítás a felszínen 1.032 tonna, lemerülve 1.152 tonna. Hosszuk 76.6 méter, magasságuk 9,4 méter, merülésük 4,7 méter. Legénységük 47 fő.

Az U-39 merülés közben

Az orrban négy torpedóvetőcsővel rendelkeznek, míg a tatban kettővel. Ezekhez 22 db 53,3 cm-es torpedót szállíthatnak, 12-t a hajón belül és 10-et a hajón kívül, külső tárolókban. Rendelkeznek még a fedélzeten egy 10,5 cm-es SK C/32 ágyúval, amelynek 110 gránát a lőszerjavadalmazása. Légvédelmi célokra a toronyra 20-, 30-, és 37 mm-es gépágyúk telepíthetők. Az U-42 egy 20 mm-es Flak 30 gépágyúval van hadrendbe állításkor felszerelve.

Meghajtásukról a vízfelszínen két MAN M9V40/46 9 hengeres, turbófeltöltős dízelmotor gondoskodik. Ezek teljesítménye 4.400 lóerő, amivel a maximális sebességük 18,2 csomó (33,7 km/óra). Lemerülve kettő, összesen 1.000 lóerős SSW GU345/34 elektromotor hajtja őket, maximum 7,7 csomós (14,3 km/óra) sebességgel.

Hatótávolságuk a vízfelszínen, 10 csomós utazósebességgel 35.975 kilométer, lemerülve 4 csomós sebességgel 267 kilométer. A garantált merülési mélységük 230 méter. 


1939. július 17. hétfő


A gáláns vadász, a Bristol Beaufighter első repülése

Végrehajtja első repülését a Bristol Aeroplane Company új, nagy hatótávolságú nehéz vadászgépe a Bristol Type 156 Beaufighter. A repülőgép neve ebben a formában frappáns szójáték, ugyanis szó szerint a Beaufighter gáláns- gavallér harcost jelent. De igazából két szó összevonásával jött létre, mégpedig a Beaufort és a fighter szavakéval. A Beaufort a Bristol Aeroplane Company Type 152 jelű torpedóvető repülőgépe, ami 1938. október 15-én hajtotta végre első repülését és a Beaufighter gyakorlatilag a nehéz vadászgép változata.

Bristol Beaufighter

Kifejlesztését a Bristol cég javasolta a brit Légügyi Minisztériumnak. Kézenfekvő volt a nemrég gyártani kezdett Beaufort alapjain egy nehéz, kétmotoros vadászgépet kifejleszteni és előállítani, mivel így a fő szerkezeti elemek azonossága miatt a gyártás egyszerűbb és olcsóbb. Egy 4 db gépágyúval és egy forgatható lövésztoronnyal felszerelt változatról készültek tervek, amik közül a gépágyús változatot támogatta a minisztérium. Az első prototípust is egy félig elkészült Beaufortból építették.

Bristol Beaufort

A törzs eltérő kialakítása mellett a fő különbség a Bristol új, nagyobb teljesítményű, 1.400 lóerős Hercules motorjának a beépítése, a Beauforton alkalmazott Taurus helyett.

A Beaufighter háromnézeti rajza

Az elkészült repülőgép hossza 12,6 méter, szárnyfesztávolsága 17,6 méter.

Az első repülés során a gép jó repülési tulajdonságokat mutat, és eléri a 5.120 méteres repülési magasságot valamint az 539 km/óra sebességet.


Az amerikai haditengerészet hadrendbe állítja a USS Spearfish (SS-190) tengeralattjárót

A Sargo osztályú hajó gerincét 1937. szeptember 9-én fektették le az Electric Boat Company hajógyárában a connecticuti Grotonban, vízre 1938 október 29-én bocsátották. Vízkiszorítása a felszínen 1.470 tonna, alámerülve 2.390 tonna. Hossza 94,6 méter, szélessége 8,18 méter, merülése 5 méter. A felszínen 4 db, összesen 5.500 lóerő teljesítményű Hooven-Owens-Rentschler 9 hengeres dízelmotor gondoskodik a meghajtásáról, míg a víz alatt 4 db, összesen 2.740 lóerős General Electric elektromotor.

USS Spearfish (SS-190)

Maximális sebessége a felszínen 21 csomó (39 km/óra), alámerülve 8,75 csomó (16 km/óra). Hatótávolsága 10 csomós (19 km/óra) utazósebességgel 20.000 kilométer. Legfeljebb 48 órát tölthet a víz alatt, a gyártó által garantált merülési mélysége 76 méter. Legénysége 59 fő.

Nyolc torpedóvetőcsővel rendelkezik, amikhez 24 db torpedót szállíthat, valamint a fedélzeten található még egy 3 hüvelykes (76mm), 50 kaliberes ágyú is.


Az amerikai haditengerészet lefekteti a USS Grayson (DD-435) romboló gerincét

A Gleaves osztályú romboló építését a Charleston Navy Yard hajógyárban kezdik meg. A hajó tervezett vízkiszorítása 1.630 tonna, hossza 106 méter, szélessége 11 méter, merülése 3,6 méter. Fegyverzetét 5 db 5 hüvelykes (127 mm) ágyú, 6 db 0,5 hüvelykes (12,7 mm) nehézgéppuska, 6 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú 10 db 21 hüvelykes (53 cm) torpedóvetőcső és mélységi töltetek alkotják majd.

USS Grayson (DD-435)

Nagy-Britanniában vízre bocsátják a Javary, H osztályú rombolót

A hadihajót a brazil haditengerészet (Marinha do Brasil) megrendelésére a J. Samuel White hajógyár építette, a gerincét 1938. március 30-án fektették le. Az egység standard vízkiszorítása 1.370 tonna, teljes vízkiszorítása 1.913 tonna. Hossza 98,5 méter, szélessége 10,1 méter, merülése 3,8 méter. Legénysége 145 fő. Fegyverzete 3 db 4,7 hüvelykes (120 mm) ágyú 1-1 toronyban, 8 db 0,5 hüvelykes (12,7 mm) nehézgéppuska, 2 db 4 csövű torpedóvető, valamint 110 db mélységi töltet.


1939. július 18. kedd


A brit haditengerészet vízre bocsátja a HMS Nigeria könnyűcirkálót és a HMS Dido légvédelmi könnyűcirkálót.


1939. július 19. szerda


Prágában eltemetik Alphonse Mucha cseh plakátművészt.


A brit haditengerészet vízre bocsátja a HMS Mauritius könnyűcirkálót, az amerikai haditengerészet pedig lefekteti a USS Tuna tengeralattjáró gerincét.


1939. július 20. csütörtök


A HMS Uganda (66) gerincét lefektetik.


A USS Massachusetts (BB-59) gerincét lefektetik.


2.000 náci párttag érkezik Danzig Szabad Városába.


Az Egyesült Királyság korlátozza a zsidók bevándorlását Palesztinába.


1939. július 23. vasárnap


Neville Chamberlain brit miniszterelnök, miután tájékoztatják arról, hogy a Német Birodalom és a Szovjetunió tárgyalásokba kezdett, maga is megkezdi a tárgyalások előkészületeit a szovjetekkel.


1939. július 24. hétfő


Vjacseszlav Molotov szovjet külügyi népbiztos brit és francia diplomatákkal találkozik, hogy egyeztessenek egy Német Birodalom elleni egyezség megkötéséről.


1939. július 25. kedd


Először repül a Manchester bombázó.


1939. július 26. szerda


Adolf Eichmann Prágában megkezdi munkáját, mint a Cseh-Morva Protektorátusban működő Német Nemzeti Központi Hivatal zsidó deportációért felelős megbízottja.


1939. július 27. csütörtök


Az amerikai sárkány, a B-23 bombázó első repülése.


1939. július 28. péntek


A londoni német nagykövetség jelenti Berlinnek, hogy a britek tárgyalásokat kezdtek a szovjetekkel.


1939. július 31. hétfő


A legnagyobb japán javítóhajó bevetésre kész.


Neville Chamberlain bejelenti a brit parlamentben, hogy tárgyalásokba kezdett a Szovjetunióval, hogy elejét vegye a német agressziónak.