1944 – augusztus


1944. augusztus 2. szerda

Az U-804 az Atlanti-óceánon elsüllyeszti az amerikai USS Fiske (DE-143) kísérő rombolót

A német IXC/40 típusú óceánjáró tengeralattjáró 1944. június 19-én hajózott ki első tengeri őrjáratára. Ennek során akad össze a német U-bootokra vadászó USS Fiske és USS Douglas L. Howard kísérő rombolókkal. Vészmerüléssel menekül előlük, de a rombolók szonárjukkal bemérik és felkészülnek a megtámadására. De az U-804 gyorsabb és pár perccel később már torpedókkal támad rájuk. A USS Fisket sikerül is eltalálnia, amit a robbanás kettészakít és elsüllyed. 33-an halnak meg, de az 50 túlélőt kimentik, miközben a német hajónak sikerül kereket oldania.  

A USS Fiske 1943. október 20-án
forrás: National Archives
A kettétört hajó
forrás: National Archives
Az orr rész elmerül
forrás: National Archives
A tat is hullámsírba száll
forrás: National Archives

1944. augusztus 3. csütörtök

Tinian teljesen amerikai kézre kerül

Egy hetes harc után az amerikai 4. és a július 25-én partraszállt 2. Tengerészgyalogos Hadosztály ellenőrzése alá vonja Tinian szigetét.  Július 29-re már a sziget felét elfoglalták, majd 30-án Tinianvárost és a repülőteret is. A 9.000 japán védő a tőlük megszokott elszántsággal az utolsó emberig harcol. A sziget 13.000 fős japán civil lakosa közül 4.000 veszti életét, vannak akik öngyilkosok leszek, másokkal a japánok végeznek, vagy a harcokban vesztik életüket.

Kilőtt japán harckocsi Tinianon
A tiniani repülőtér a harcok után
Tinianváros az amerikai bombázás után

1944. augusztus 4. péntek

Új repülési sebességi világcsúcsot állít fel az XP-47J

A Republic repülőgépgyár egy jelentősen módosított P-47 Thunderbolt repülőgéppel, az XP-47J-vel új sebességi világcsúcsot állít fel, amikor az eléri az 505 mérföld/óra (813 km/óra) sebességet. Az XP-47J fejlesztését 1942-ben kezdték meg és 1943 novemberében repült először. Az alap P-47 vadászgéphez képest ennek a gépnek többek között könnyebbek a szárnyai és a sárkányszerkezete, csak 6 db 12,7 mm-es nehézgéppuskával van felszerelve, de a fő különbség a vízbefecskendezésű, léghűtéses 46 literes Pratt & Whitney R-2800 57(C) csillagmotor alkalmazása. A világrekord eléréséhez a motor teljesítményét a GE CH-5 turbófeltöltő beszerelésével növelik meg.

XP-47J

Az XP-47J megmarad kísérleti repülőgépnek, sosem kerül sorozatgyártásba. De a rekordja nagyon sokáig tartja majd még magát, egészen 1989. augusztus 21-ig, addig nem sikerül dugattyús motorú repülőgépnek átlépnie az 500 mérföld/óra sebességet. Az új rekordot egy jelentősen módosított Grumman F-8F Bearcat állítja majd fel 528,33 mérföld/óra (850,26 km/óra) sebességgel.

A rekorddöntő Rare Bear

1944. augusztus 7. hétfő

Német ellentámadás kezdődik az amerikai kitörés megállítására

A német hadsereg elkeseredett ellentámadást indít Mortain körzetében Avranches irányába, hogy a Kobra Hadművelet keretében előretörő amerikai haderőt megállítsa.

Pzkpfw. V Panther harckocsi a Panzer-Lehr-Division maradékából

Az amerikaiak ekkorra már szinte megállíthatatlanul törnek előre Franciaország nyugati partvidékén, déli irányba. Patton tábornok 3. hadserege Bretagne nagy részét már elfoglalta, Brest és Lorient, a kulcsfontosságú német tengerészeti bázisok közelében jár, valamint keleti szárnya kezdi a német erőket déli irányból átkarolni.

A 2. SS páncélos hadosztály Panther harckocsija a hadművelet során

A németek az amerikai ellenőrzés alatt álló terület legkeskenyebb szakaszán indítják meg a támadást, hogy az Atlanti-óceánig előretörve elvágják egymástól az amerikai 1. és a 3. hadseregeket. Ehhez a német 2., 116., 2. SS páncélos hadosztályokat és az 1. SS páncélos hadosztály egyes részeit tudják összevonni összesen 300 harckocsival, valamint két gyalogos hadosztályt és a Panzer Lehr hadosztály maradékából felállított harccsoportokat. Éjfél után, tüzérségi előkészítés nélkül indulnak meg, bízva a meglepetésben, de az amerikaiak a brit Ultra csoport által megfejtett üzeneteikből már augusztus 4-én tudtak a tervekről, bár nem minden egységükhöz jutott el a hír. Ezért a németek a támadási területek nagy részén felkészült védelembe ütköznek, így a nap során nem is sikerül áttörniük és néhány kilométernél mélyebben visszaszorítani az amerikai védőket. Délután, miután felszáll a köd, a szövetséges légierő is folyamatosan támadja őket, amit a német vadászgépek nem tudnak megakadályozni, mert azokat még azelőtt lekötik, hogy a csatatér közelébe érnének.


1944. augusztus 8. kedd

A német ellentámadást megállítja a szövetséges légierő

Franciaország keleti partvidékén az előző nap ellentámadást indító német hadosztályok ismételt próbálkozásaik ellenére sem tudják áttörni az amerikai védelmi vonalat. Eközben a szövetséges páncélelhárítók és a légierő módszeresen pusztítja páncélosaikat. A két nap alatt a bevetett 300 páncélosuk közel felét vesztik el. Ezért a nap végén a német hadosztályok védelembe mennek át. Az amerikaiak eközben déli irányból indítanak ellentámadást.

A harcok állása két nap után
(a piros nyilak mutatják a német támadás mértékét)
Amerikai M-10 páncélvadász
Szétlőtt német féllánctalpas harcjármű
Kilőtt Pzkpfw. V Panther harckocsi
Szétlőtt német menetoszlop

Kanadai támadás indul Falaise irányába

A kanadai 1. hadsereg Caentól déli irányba indít támadást Falaise városának irányába. A céljuk, hogy elvágják az Észak-Franciaországban harcoló német erők elől a keleti irányú visszavonulás lehetőségét. Ekkorra a német hadosztályok már kifáradtak, kimerültek, utánpótlásuk alig van. Még kitartanak, de ha mégis visszavonulnának, akkor nem szeretnék a szövetségesek, ha lehetőségük lenne kereket oldani és később újraszerveződni. Ezzel kezd körvonalazódni a németek bekerítése is, mivel délen az amerikai 3. hadsereg rohamosan tör előre keleti irányba. Ha teljesen át tudnák karolni őket és az amerikaiak egyesülnének Falaisenál a kanadaiakkal, akkor a teljes német haderő csapdába esne.
A nap során a kanadaiaknak sikerül áttörnie a német védelmet és elérnie a kezdeti célpontokat, de később a német védelem egyre hevesebb lesz.

Kanadai gyalogság Kangaroo lövészpáncélosokon

Oldalak: 1 2 3