1944. április

1944. április kollázs

1944. április 21. péntek

Generaloberst Hube balesetben meghal

Generaloberst Hans-Valentin Hube

Generaloberst Hans-Valentin Hube, a német 1. páncélos hadsereg parancsnoka légibalesetben meghal, mikor az őt Berlinbe szállító He 111-es repülőgép lezuhan Salzburg közelében. Hube előző nap Berchtesgadenben Adolf Hitler 55. születésnapi ünnepségén vett rész, ahol a Tölgyfalombokkal és Kardokkal ékesített Lovagkeresztjéhez 13. kitüntetettként átvette a Briliánsok ékesítményt is, valamint előléptették Generalobersté az 1. páncélos hadseregnek a korszuny-cserkaszii katlannál valamint a kamanyec-podolszkiji katlanból történt kitörés során tanúsított helytállása elismeréséül.

A hadsereg parancsnoki posztját Generalmajor Erhard Raus veszi át a következő napon.


1944. április 22. szombat

Megkezdődik a franciaországi partraszállás főpróbája

Az amerikai haderők a Devon béli Slapton Sandsnél hajtják végre a tervezett franciaországi partraszállás főpróbáját. A területet még 1943. végén jelölték ki, mivel nagyon hasonlít a tervezett partraszállás Utah fedőnevű partszakaszának terepviszonyaira. A művelet a Tigris hadgyakorlat (Exercise Tiger) fedőnevet kapta és 1944. április 22. és 30. közöttre időzítették. Slapton falu 3.000 lakosát már korábban kitelepítették, a tenger felőli védelmét pedig a Királyi Haditengerészet látja el két rombolóval, három torpedóvető gyorsnaszáddal és két ágyús gyorsnaszáddal. Ezek feladata a cherbourgi német S-bootok távol tartása.

A hadgyakorlat első szakasza április 22-től 25-ig tart, amikor az irányítási és rakodási feladatokat gyakorolják. Ezt követik majd a partraszállási gyakorlatok.


1944. április 24. hétfő

Légitámadás München ellen

A RAF éjszakai légitámadást hajt végre München ellen. A bombázásban találatot kap a Paläontologische Staatssammlung München is (Müncheni Paleontológiai Állami Gyűjtemény), ahol megsemmisül a BSP 1912 VIII 19 jelű Spinosaurus fosszília is.

A BSP 1912 VIII 19 fosszília
A BSP 1912 VIII 19 fosszília

1944. április 26. szerda

Megtörténik Hans-Valentin Hube temetési szertartása

Generalfeldmarschall Günther von Kluge, Reichsführer SS Reichsminister Heinrich Himmler, Großadmiral Karl Dönitz, és Generalfeldmarschall Wilhelm Keitel a temetési szertartáson
Generalfeldmarschall Günther von Kluge, Reichsführer SS Reichsminister Heinrich Himmler, Großadmiral Karl Dönitz, és Generalfeldmarschall Wilhelm Keitel a temetési szertartáson

Katonai tiszteletadással, díszes állami temetés keretében tartják meg az öt nappal korábban légibalesetben elhunyt Generaloberst Hans-Valentin Hube búcsúztatását.

Egyben ez Adolf Hitler utolsó, nagy nyilvánosság előtti megjelenése is.


Hamazasp Babadzhanian kiérdemli a Szovjetunió Hőse kitüntetést

Hamazasp Babadzhanian

Az örmény származású Hamazasp Babadzhanian a Dnyeszter folyó körül harcok során a 3. gépesített hadtest 3. dandárjának vezetéséért kiérdemli a Szovjetunió Hőse kitüntetést.

Babadzhanian a háború után sikeres katonai pályafutást ért el. 1977. november 1-én halt meg, mint a szovjet páncélozott haderők parancsnoka.


1944. április 27. csütörtök

Súlyos kommunikációs hibák okoznak súlyos veszteséget az Exercise Tiger alatt

Az április 22-én kezdődött hadgyakorlaton elérkezett az idő, hogy a partraszállási hadműveleteket gyakorolják. Az amerikai csapatok előző este rakodtak be és hajnalban érik el a partszakaszt. A terveknek megfelelően a brit szárazföldi és a tengeri tüzérség is éles lőszerekkel hajt majd végre lőgyakorlatot a partraszállási gyakorlathoz képest 1 órával korábban, fél óra időtartamban, hogy az amerikaiak szokják az éles nehéztüzérséget és minél élethűbb hang és fényviszonyok között hajtsák végre a gyakorlatot. De számos partraszállító hajó késésben van, ezért a teljes gyakorlatot 1 órával elhalasztják. Viszont mivel az amerikaiak és a britek nem azonos frekvencián kommunikálnak, ez nem minden partraszállító hajóhoz jut el, így ezek a csapatok a nehéztüzérségi lőgyakorlattal egyidőben kezdik meg a partraszállási gyakorlatot. Ezeket az amerikai egységeket a brit nehéztüzérségi tűz megtizedeli a partszakaszon. 


Norman Cyril Jackson kiérdemli a Viktória Keresztet

Az április 26-ról 27-re virradó éjszaka a schweinfurti golyóscsapágy üzemeket támadó egyik Lancaster bombázó fedélzeti mérnöke, Norman Cyril Jackson őrmester, élete kockáztatásával próbálja megmenteni sérült repülőgépét. Ennek során súlyosan megsérül és német hadifogságba esik. Hősies elszántsága elismeréséül 1945. október 26-án megkapja a Viktória Keresztet.

Tovább a bejegyzésre…

1944. április 28. péntek

S-Boot támadás a franciaországi partraszállás hadgyakorlatán

Az Exercise Tiger keretében ezen a napon a partraszállást tervezik gyakorolni az amerikaiak. Az amerikai 1. különleges utász dandárt 9 db LST (Landing Ship, Tank ~ harckocsit is szállítani képes partraszállító hajó) szállítja Slapton Sandshez az HMS Azalea korvett és az HMS Scimitar romboló kíséretében. A művelet közben az HMS Scimitar összeütközik az egyik LST-vel, ezért mind a két hajó kiválik a konvojból. Az HMS Azalea egyenes vonalban vezeti tovább a 8 db LST-t. Kora reggel 9 db német S-Boot – torpedóvető gyorsnaszád – támad rájuk. A gyors rajtaütésben elsüllyesztenek 2 db LST-t és 2 db-ot megrongálnak, majd visszahúzódnak. Összesen 749 szövetséges katona és tengerész veszti életét a támadásban.

S-38 típusú torpedóvető gyorsnaszád
S-38 típusú torpedóvető gyorsnaszád

Az S-Bootok előző este futottak ki Cherbourgból és brit hajók jelentették is őket, de mivel az amerikaiak és a britek nem egy frekvenciát használtak az LST-k nem tudtak a veszélyről.

Az előző napi „baráti tűz” miatti veszteséggel együtt a teljes hadgyakorlat során 1.405 szövetséges katona veszti életét és közel 200 sebesül meg.

Ráadásul eltűnik a tengeri rajtaütésben 10 BIGOT szintű engedéllyel rendelkező tiszt is, olyanok, akik ismerik az elkövetkezendő partraszállás részleteit. Ez nagy kockázatot jelent, mert ha bármelyik tiszt is élve kerülne hadifogságba az veszélyeztetné a terv titkosságát. Emiatt majdnem teljesen felfüggesztik az inváziós előkészületeket amíg a 10 eltűnt holttestét meg nem találják.
A hadgyakorlat eredményeként az alábbi következtetéseket vonják le a szövetségesek:

  • Azonos rádiófrekvenciát kell használniuk a résztvevőknek.
  • A csapatokat jobban kell képezni, hogy mi a helyzet vízbe esés esetén és hogyan kell használni az életmentő felszerelést.
  • Kis vízijárművekkel kell biztosítani a vízbe esettek kimentését. 

A hadgyakorlatot ezzel befejezik. A részvevőknek teljes titoktartást kell fogadniuk és a veszteségeket is majd csak az elkövetkezendő partraszállás adataihoz adják hozzá.


Titkos német éjszakai vadászgép kényszerleszáll Svájcban

Az éjszaka támadó brit bombázók ellene a levegőbe emelkedett Oberleutnant Wilhelm Johnen egy ellenséges bombázót üldözve véletlenül svájci légtérbe repül be. A légvédelem mind a két gépre tüzet nyit és eltalálja Johnen repülőgépét, aki így kénytelen a Dübendorfi reptéren kényszerleszállni. Johnen az 5./NJG 5 Staffelkapitänja és a repülőgépe egy Messerschmitt Bf 110G-4B./R3 jelű éjszakai vadász, ami Lichtenstein SN-2b radarral van felszerelve. Ez a németek legújabb fejlesztésű radar technikája, ami a Luftwaffe válasza a szövetségesek Window nevű radarelhárító rendszerére. A repülőgépet és legénységét a svájci hatóságok internálják.

A Bf 110G-4B./R3 (gyáriszám: W.Nr. 740 055, lajstromjel: C9-EN) éjszakaivadász Dübendorfban
A Bf 110G-4B./R3 (gyáriszám: W.Nr. 740 055, lajstromjel: C9-EN) éjszakaivadász Dübendorfban

A németeknél nagy riadalmat kelt, hogy a titkos technika esetleg szövetséges kezekbe kerülhet, ezért üzletet kötnek a svájciakkal: 12 db Bf 109G vadászgépért cserébe azok garantálják a repülőgép megsemmisítését. Nemsokkal később a német legénység is visszatérhet német területre.

A Bf 110G-4B./R3 (gyáriszám: W.Nr. 740 055, lajstromjel: C9-EN) éjszakaivadász Dübendorfban
A titkos német vadászgép már svájci felségjellel
radartesztelés közben

A svájciak végül nem tartják be az alku rájuk eső részét és nem semmisítik meg a repülőgépet, hanem alapos kísérleteknek vetik alá.


Oldalak: 1 2 3