Először repül a Tűzgolyó
Végrehajtja első repülését az amerikai haditengerészet első sugárhajtású vadászgépe a Ryan FR Fireball. Az egytörzsű, alsó szárnyelrendezésű repülőgép meghajtásáról egy General Electric I-16 sugárhajómű és egy Wright R-1820-72W Cyclone csillagmotor gondoskodik. A hagyományos csillagmotorra azért van szükség, mert a sugárhajómű gyorsítása önmagában nem lenne elegendő repülőgéphordozóról történő felszálláshoz.
![]() |
Az XFR-1 a tesztrepülés közben |
Az első három prototípus legyártására 1943. február 11-én írta alá a flotta a szerződést. 1943. december 2-án újabb szerződést kötöttek a gyártó Ryan Aeronautical vállalattal 100 db repülőgép sorozatgyártására.
![]() |
A General Electric I-16 sugárhajtómű a gép farkában |
A sugárhajtómű a gép farkában kerül elhelyezésre, a levegőbeömlő nyílások pedig a szárnytőben. Fegyverzete 4 db 50 kaliberes (12,7 mm) M2 Browning gépágyú, csövenként 300 lőszerrel. Ezek szintén a szárnytőben, közvetlenül a levegőbeömlő nyílások mellett kerülnek elhelyezésre. Ezen kívül a gép szállíthat még 8 db 5 hüvelykes (127 mm) rakétát, vagy 2 db 1.000 fontos (454 kg) bombát.
Az első tesztrepülésre még a sugárhajtómű nélkül kerül sor, azt majd csak később szerelik be és kezdik meg vele a próbarepülést.
Brit támadás indul Caen átkarolására
Caen városának elfoglalása a brit 3. Gyalogos Hadosztály feladata volt június 6-án, a normandiai partraszállás első napján. De nem tudták azt teljesíteni, mert bár megközelítették a várost, a német 21. Páncélos Hadosztály visszaverte őket. Caen, mint jelentős közlekedési csomópont, a kulcs a brit erők részére a hídfőből történő kitörésre, amit a németek is jól tudnak. Ezért a város birtoklásáért azóta is heves harcok dúlnak a britek és a 21., a 12. SS és a Lehr Páncélos Hadosztályok között.
![]() |
Skót dudás vezeti a 7th Seaforth Highlanders gyalogosait |
Mivel a város elfoglalása nem sikerül, ezért Bernard Montgomery Tábornok átkaroló hadműveletre ad utasítást. Eszerint a brit 8. Hadtestnek Caentól nyugatra kell áttörnie a német védelmet és átkarolnia a várost. Eközben a VIII. Hadtest balján a brit I. Hadtestnek, míg jobbján a brit XXX. Hadtestnek kell lekötnie a német csapatokat, hogy azok ne tudjanak a betörők hátába kerülni.
Az első brit egységek tüzérségi tűzfüggöny fedezete alatt indulnak meg reggel 6.50-kor. A terület légibombázása elmarad, mert az angliai köd miatt nem tudnak a repülőgépek felszállni, de a fronton se jobb a helyzet, ahol az esőtől felázott talajon kell a szárazföldi erőknek megindulniuk.
A nap során a briteknek sikerül visszaszorítania a német védelmet, de nem sikerül áttörni rajtuk. Este Generalfeldmarschall Rommel a II. SS Páncélos Hadtestet átirányítja a védelem megerősítésére.