1944. június 19. hétfő – A nagy pulykavadászat

A nagy pulykavadászat

A Mariana-szigetektől nyugatra összecsap a saipani amerikai partraszálló erők ellen küldött japán csapásmérő flotta, a védelmükre odairányított amerikai flottával.
A japán hadihajóknak a Fülöp-szigetekről történő kifutását már június 15-én felfedezte két amerikai tengeralattjáró. Erre válaszul rendelte az amerikai hadvezetés a térségbe a TF-58 hadihajó köteléket. A japánok még nem tudják, hogy felfedezték szándékukat, viszont az amerikaiak, bár tudnak a japánokról, nem tudják, hogy azok pontosan merre járnak. De a szerencse ismét az amerikaiak mellé szegődik.
Az amerikai és a japán flotta mozgása a csata idején
forrás: wikipedia

Június 18-án éjfél előtt nem sokkal az egyik japán hadihajó megszegi a rádiócsendet, amikor Jisaburo Ozava Altengernagy, a japán csapásmérő flotta parancsnokának kódolt üzenetét közvetíti a Guamon állomásozó japán légierőnek. Az üzenetet az amerikaiak is veszik és ez alapján be tudják azonosítani a japán flotta helyzetét, ami 562 kilométerre nyugat-délnyugat irányban található a Task Force 58-hoz képest.

A TF-58 parancsnoka Marc Mitscher Altengernagy engedélyt kér, hogy megközelítse a japán haderőt, hogy reggelre minél közelebb legyen hozzá. De az amerikai 5. Flotta parancsnoka, Raymond Spruance Admirális ezt elutasítja, mert az amerikai haderők elsődleges feladata a saipani inváziós erők fedezése, így a sziget közelében kell maradnia, valamint tart attól, hogy a rádióüzenet csak félrevezetés, és megpróbálják elcsalni őket a szigettől.

A légicsata


Reggel Mitscher felderítő repülőgépeket küld ki a japán hajók keresésére. A japánok szintén felderítő repülőgépeket küldenek ki a Guam szigetén állomásozó 50 db repülőgépük közül. Ezek közül az egyik Mitsubishi Zero 5.50-kor felfedezi az amerikai köteléket, és pilótája miután rádión jelentette a koordinátákat, az egyik kísérő rombolóra támad, de a légelhárítás lelövi.

Japán közeltalálat a USS Bunker Hill mellett
A japánok a levegőbe küldik a guami gépeiket a felfedezett flotta ellen. Ezt az amerikaiak is látják radarjaikon és odairányítják a USS Belleau Wood 30 db F6F Hellcat vadászgépét, amik a sziget fölött heves légicsatába bonyolódnak a japánok frissen felszállt gépeivel, valamint a Rota szigetről érkezőkkel. Rövid idő alatt 35 db japán vadász zuhan le egy amerikai veszteség mellett.
9.57-kor a amerikaiak 240 kilométerre nagyszámú, nyugati irányból közeledő repülőgépet észlelnek radarjaikon. A Guam felett harcoló Hellcateket visszarendelik.
10.23-kor Mitscher szélbe fordítja hajóit és a levegőbe küldi vadászgépeit. Majd torpedóvetőit és zuhanóbombázóit is, amiket utána a flottától keletre a levegőben várakoztat, hogy elkerülje, hogy a japán támadás a zsúfolt felszállófedélzetű anyahajókat érje.
Mire az amerikai vadászok a levegőbe emelkednek, az első japán hullám 68 gépe már csak 110 kilométerre van, de körözni kezdenek, hogy alakzatba rendeződjenek a támadás előtt
10.36-kor a még mindig 110 kilométerre lévő japánokra lecsapnak a Hellcatek, amikből rövid idő alatt 25 gépet lőnek le egy elvesztése mellett. További 16 japán géppel a később érkező vadászok végeznek. A megmaradt 27 japán gép időközben eléri az amerikai flottát és a hadihajókat támadja. Néhány bombázónak sikerül betörnie a csatahajó kötelékbe és az egyiküknek eltalálnia a USS South Dakota fedélzetét, de nem okoz jelentős kárt a hadihajóban.
11.07-kor egy 107 gépből álló kötelék tűnik fel az amerikai radarokon. Ezek közül 70-et lőnek le, még 100 kilométerre a flottától. A túlélőknek sikerül két repülőgéphordozón egy-egy közeltalálatot elérnie, de végül a légelhárítás és a vadászok végeznek nagyrészükkel, és csak 10 gépnek sikerül elmenekülnie.
13.00-kor a harmadik japán hullám északi irányból támad 47 géppel. Közülük 7-et lőnek le 80 kilométerre a flottától. A túlélők a USS Enterprise harccsoportját támadják, de sikertelenül. Majd mind a 40 gépnek sikerül visszaindulnia.

Lt. Alex Vraciu mutatja légigyőzelmei számát
A negyedik japán hullám rossz koordinátákat kap, így nem találják meg az amerikaiakat, ezért Guamra és Rotára indulnak üzemanyagot vételezni. A Rotára tartó egyik kötelék amerikai vadászokba botlik, akik a 27 gépből 17-et lőnek le. A Guamra indult 49 gépre már leszállás után, vagy épp közben csap le 27 Hellcat. 30 japán gépet még a levegőben lőnek le a többit pedig már a földön lövik szét. A USS Lexingtonra visszatért egyik pilóta így jellemzi a helyzetet: “A pokolba is, ez olyan mint a jó régi pulykavadászatok!”
A nap során a japánok közel 350 repülőgépet vesztenek, míg az amerikaiak csak 23-at. Az amerikai hadihajókban sem esik jelentős kár, még a USS South Dakota is a kötelékben tud maradni és el tudja látni légvédelmi feladatát.

A tengeralattjárók sem tétlenkednek


Bár egész nap keresik, az amerikai felderítőrepülőknek nem sikerül megtalálnia a japán flottát. Viszont két tengeralattjárónak igen.
A USS Albacorenak 8.16-kor sikerül a repülőgéphordozó köteléket felfedeznie. Miután ideális pozícióba manőverezi magát 6 torpedót lő ki a Taihora, a japán flotta legújabb, legnagyobb és legmodernebb anyahajójára, ami Jisaburo Ozava Altengernagy zászlóshajója is egyben. A Taiho épp ekkor indított útnak 42 repülőgépet, amik a második légihullám részét képezik. 4 torpedó rossz irányba halad, de kettő pont a hajó felé. Az egyiket észreveszi Sakio Komatsu az egyik nemrég felszállt gép pilótája, aki repülőgépét a vízbe, a torpedó útjába vezeti, így felrobbantva azt. A hatodik torpedó eközben a hajó jobb oldalába csapódik. Első látszatra nem okoz jelentős kárt, a vízbetörést megszüntetik és a hajó hajtóművei és kormányművei is sértetlenek. De a robbanás megrepeszti két repülőgép-üzemanyag tartály falát, amiből a hangárfedélzetre ömlik az üzemanyag és illékony gázok töltik meg a belső tereket. A USS Albacorera közben lecsapnak a kísérőhajók és mélyvízi töltetekkel támadják, de sikerül elmenekülnie.
A USS Cavalla dél körül a Shokaku repülőgéphordozót veszi célba és 6 torpedót lő ki rá, amiből 3 a hajó jobb oldalába csapódik, súlyos sérüléseket okozva. Az egyik torpedó az elülső repülőgép-üzemanyag tartályt találja el a fő repülőgéphangár közelében. A berobbanó üzemanyag a vezetékeken át szétterjed az egész hajón. A lángokban sorra robbannak fel a bombák és a lőszerek a felszállófedélzeten. Az egész hajó lángokban áll és kezd megdőlni, ezért a hajó kapitánya parancsot ad annak elhagyására. Ekkor a hajó belsejében összegyűlt illékony üzemanyaggőz berobban, teljesen szétvetve a repülőgéphordozót, ami azonnal elsüllyed 1.263 emberrel a fedélzetén. Csak 540 fő éli túl a katasztrófát. A USS Cavalla után szintén hajtóvadászatot indítanak a kísérőhajók, de neki is sikerül elmenekülnie.
Eközben a könnyű sérültnek látszó Taiho folytatja harctevékenységét. Viszont az egyik tapasztalatlan kárelhárító tisztje maximális fokozaton működteti a szellőztető berendezését, hogy az üzemanyaggőzt kijárassa a hajóból. De szerencsétlenségükre ezzel csak még jobban szétoszlatja azt a belső terekben. 14.30 körül az egyik elektromos generátornál szikra keletkezik, ami berobbantja a gőzt, hatalmas robbanást okozva. Ekkor már látszik, hogy a hajó menthetetlen, ezért Ozava Altengernagy és tőrzskara elhagyja azt és áthelyezi zászlaját az egyik közeli rombolóra, a Vakatsukira. Nemsokkal utána még egy hatalmas robbanás rázza meg a Taihot, ami gyorsan elsüllyed. 1.751 fős legénységéből 1.650-en vesznek oda.
A nap mérlege katasztrofális a japánok számára. Két nagy repülőgéphordozójukat és 350 repülőgépüket vesztik el. De Ozava Altengernagy nem adja fel. Másnapra újabb támadást tervez, mert még úgy gondolja, hogy Guam és Rota repülőterein még több száz harcigép áll a rendelkezésére.
Az amerikai erők vesztesége minimális, csak 23 repülőgépet vesztenek és csak egy könnyebben sérült hadihajójuk van. Most a végső leszámolásra készülnek a japán flottával, és éjszaka nyugat felé veszik az irányt, hogy hajnalban megindíthassák támadásukat.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.