1944. június 9. péntek

Szovjet támadás Finnország ellen

A Karéliai-földszoroson, heves légi és tüzérségi előkészítéssel a Vörös Hadsereg megkezdi a Viborg-Petrozavodsk (Выборг-Петрозаводск) offenzíva végrehajtását. Célja a finn haderő visszaszorítása a földszoroson Leningrád közeléből, és Finnország háborúból történő kiütése.

A támadó erők

Az offenzívához a szovjet hadvezetés 11 hadosztállyal és 9 harckocsi valamint önjárólöveg ezreddel erősíti meg a Leningrádi Frontot, aminek haderejét így 19 hadosztály, 2 harckocsi dandár, 14 harckocsi illetve önjárólöveg ezred és több mint 3.000 tüzérségi löveg és rakétavető alkotja. A tüzérségi erejét növelik a Balti Flotta hadihajói és a leningrádi partvédelmi tüzérség nehézlövegei is. Légi támogatásáról a 13. Légi Hadsereg és a Balti Flotta légiereje gondoskodik.
A keleti szárnyon támadó Karéliai Frontot szintén megerősítik, aminek a hadereje így 16 hadosztályra, 5 lövész dandárra, 2 harckocsi dandárra, 3 önjárólöveg ezredre és 3 harckocsi zászlóaljra nő, valamint a Ladoga-, és Onyega tavi flottillákkal is megerősítik. Légi támogatásáról a 7. Légi Hadsereg gondoskodik.

A finn védelmi vonalak

Finnország 1940. óta folyamatosan építi ki védelmét a földszoroson. Az első védelmi vonal a Fő vonal, ami az 1941-ben kialakult frontvonal, mögötte 20 kilométerre található a Vammelsuu-Taipale vonal (VT vonal). Mindkettő vasbeton bunkerekkel megerősített védelmi vonal.

A finn védelmi vonalak
forrás: wikipedia

A harmadik a Viipuri-Kuparsaari-Taipale vonal (VKT vonal), ami nagyrészt csak a tervezőasztalon létezik, és kiépítését csak májusban kezdték meg.

A negyedik a Salpa vonal, ami az 1940-es finn-szovjet határ vonalán vasbeton bunkerekkel megerősített védelmi vonal.

A támadás kezdete

A szárazföldi csapatok másnapra tervezett megindulása előtt a Vörös Hadsereg heves légi és tüzérségi bombázásba kezd. A fontvonalon minden kilométerre 120 db tüzérségi löveg – az áttörési zónában 220 db – jut. A tüzérségi előkészítés 10 órán át tart, amiben a Balti Flotta hadihajói és a 13. Légi Hadsereg 1.600 repülőgépe is részt vesz.
A finn védelmi vonal jól kiépített, de meglepetésként éri a védőket a támadás. A 10 órán át tartó folyamatos tüzérségi tűz demoralizálólag hat a finnekre akik közül több ezren dezertálnak.

Először repül az Avro Type 694

Az Avro Type 694 a próbarepülés alatt,
leállított jobboldali motorokkal
Végrehajtja első repülését a brit Avro Lancaster bombázó új, továbbfejlesztett változata. A brit Légügyi Minisztérium követelményeinek megfelelően 1943-ban kezdték meg a Lancaster bombázó modernizált változatának tervezését. Az új gépnek nagyobb hatósugárral kell rendelkeznie, hogy a jelenleginél hosszabb távú bevetésekre is képes legyen. Ehhez megnövelik a szárnyfesztávolságát, új típusú, turbófeltöltős Rolls-Royce Merlin 85 motorokat kap, valamint megnövelt üzemanyagtartályokat és bombakamrát.
A gép az Avro Lancaster IV jelölést kapja.

Lovagkereszt kitüntetések

Willi Braun
Kiemelkedő harctéri bátorságáért és vezetői képességéért Fahnenjunker-Feldwebel Willi Braun és Fahnenjunker-Feldwebel Gerhard Dietrich a német Kampfgeschwader 55 pilótái megkapják a Vaskereszt Lovagkeresztje kitüntetést.

A RAF ismét beveti a Tallboyt

A RAF 617. repülőszázada (No. 617 Squadron) az 5,4 tonnás Tallboy bombákkal támadja a franciaországi saumuri vasúti alagutat, amin keresztül áramlik a hadianyag és utánpótlás a normadiai német alakulatokhoz. Jellegéből adódóan egy vasúti alagutat sokkal nehezebb helyreállítani, mint egy nyílt pályaszakaszt, ezért kiemelten fontos az alagút elpusztítása.

A 6,4 méter hosszú, 1 méter átmérőjű Tallboy bomba töltete 2,4 tonna Torpex D1 robbanóanyag. Csapódó, valamint időzítő gyújtóval használható, az időzítést 30 másodperctől 30 percig lehetett beállítani. Csapódó gyújtó használata esetén a felszíni rombolás a cél, az időzítő gyújtó esetén pedig a föld alatt vagy bunkerben lévő cél elpusztítása azáltal, hogy a bomba közel hangsebességre gyorsulva, nagy erővel, nagy mélységbe képes lehatolni becsapódáskor, ahol az időzített robbanás bekövetkezik.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.