1944. április 28. péntek

S-Boot támadás a franciaországi partraszállás hadgyakorlatán

Ezen a napon szintén a partraszállást tervezik gyakorolni az amerikaiak. Az amerikai 1. Különleges Utász Dandárt 9 db LST (Landing Ship, Tank ~ harckocsit is szállítani képes partraszállító hajó) szállítja Slapton Sandshez a HMS Azalea korvett és a HMS Scimitar romboló kíséretében. De a HMS Scimitar összeütközik az egyik LST-vel, így mind a ketten kiválnak a konvojból. A HMS Azalea egyenes vonalban vezeti tovább a 8 db LST-t. Kora reggel 9 db német S-Boot – torpedóvető gyorsnaszád – támad rájuk. A gyors rajtaütésben elsüllyesztenek 2 db LST-t és 2 db-ot megrongálnak, majd visszahúzódnak. Összesen 749 szövetséges katona és tengerész veszti életét a támadásban.

S-38 típusú torpedóvető gyorsnaszád

Az S-Bootok előző este futottak ki Cherbourgból és brit hajók jelentették is őket, de mivel az amerikaiak és a britek nem egy frekvenciát használtak az LST-k nem tudtak a veszélyről.

Az előző napi “baráti tűz” miatti veszteséggel együtt a teljes hadgyakorlat során 1.405 szövetséges katona veszti életét és közel 200 sebesül meg.
Ráadásul eltűnik a tengeri rajtaütésben 10 BIGOT szintű engedéllyel rendelkező tiszt is, olyanok, akik ismerik az elkövetkezendő partraszállás részleteit. Ez nagy kockázatot jelent, mert ha bármelyik tiszt is élve kerülne hadifogságba, az veszélyeztetné a terv titkosságát. Emiatt majdnem teljesen felfüggesztik az inváziós előkészületeket, amíg a 10 eltűnt holttestét meg nem találják.
A hadgyakorlat eredményeként az alábbi következtetéseket vonják le a szövetségesek:

  • Azonos rádiófrekvenciát kell használniuk a résztvevőknek.
  • A csapatokat jobban kell képezni, hogy mi a helyzet vízbe esés esetén, és hogyan kell használni az életmentő felszerelést.
  • Kis vízíjárművekkel kell biztosítani a vízbe esettek kimentését. 

A hadgyakorlatot ezzel befejezik, a részvevőknek teljes titoktartást kell fogadniuk és a veszteségeket is majd csak az elkövetkezendő partraszállás adataihoz adják hozzá.

Titkos német éjszakai vadászgép kényszerleszáll Svájcban

Miközben Oberleutnant Wilhelm Johnen az 5./NJG 5 Staffelkapitänja egy brit bombázót üldöz, mind a ketten svájci légtérbe kerülnek, ahol a légvédelem tüzet nyit rájuk és eltalálja Johnen repülőgépét aki így kénytelen a Dübendorfi reptéren kényszerleszállni. Johnen gépe egy Messerschmitt Bf 110G-4B./R3 jelű éjszakai vadász, ami a németek legújabb radar technikájával van felszerelve, a Lichtenstein SN-2b-vel, ami a Luftwaffe válasza a szövetségesek Window nevű radarelhárító rendszerére. A repülőgépet és legénységét a svájci hatóságok internálják.

A titkos német vadászgép már svájci felségjellel
radartesztelés közben

A németeknél nagy riadalmat kelt, hogy a titkos technika esetleg szövetséges kezekbe kerülhet, ezért üzletet kötnek a svájciakkal, hogy 12 db Bf 109G vadászgépért cserébe garantálják a repülőgép megsemmisítését. A legénység nemsokkal később visszatérhet német területre.

A svájciak végül nem semmisítették meg a repülőgépet, hanem alapos kísérleteknek vetették alá. 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.