1944. április 3. hétfő

Brit légitámadás a Tirpitz csatahajó ellen

A német Tirpitz csatahajó ellen brit zuhanóbombázók hajtanak végre légitámadást az Operation Tungsten (Volfrám Hadművelet) keretében.
A Tirpitz a norvég Altafjordban horgonyozik, ahol az 1943. szeptember 22-i akna támadás okozta súlyos sérüléseit javította ki a Neumark szervizhajó. A helyreállítását április 2-án fejezték be és másnap futott volna ki a csatahajó a nyílt tengerre sebességpróbára.

“Tirpitz, ez a tiéd!” üzenet a HMS Furious egyik
Barracudájának 1.600 fontos bombáján

A brit hadvezetés tisztában volt azzal, hogy a Neumark márciusban befejezte a javítási munkálatokat és a csatahajó hamarosan újra hadrafogható lesz. Mindenképp meg akarták akadályozni, hogy a Tirpitz visszatérhessen az északi vizekre, ezzel veszélyeztetve az utánpótlást szállító konvojokat.

A HMS Victorious és HMS Furious repülőgéphordozók, valamint a HMS Emperor, HMS Fencer, HMS Pursuer és HMS Searsher segéd repülőgéphordozók alkotta csapásmérő flottát indították útnak a Tirpitz elleni támadásra. Április 4-re tervezték a légicsapást, de miután egy megfejtett Enigma üzenetből megtudták hogy a csatahajó 3-án fog kihajózni, előrehozták a támadás időpontját. 
A két hullámban érkező összesen 40 db Barracuda típusú zuhanóbombázó 1.600 fontos (730 kg) és 500 fontos (230 kg) páncéltörő bombákkal támad, 40 db kísérő vadász fedezete alatt.
Az első hullám 21 gépe 5.29-kor érkezik, amikor a Tipritzet a fjordból történő kivontatásra készítik elő. A támadás meglepetésként éri a németeket és közel negyed órába telik, mire a csatahajó légvédelmi tüzérsége harckészültségbe áll. A kísérő vadászok a csatahajó és a Luftwaffe fjordban telepített légvédelmi ütegeit támadják, míg a Barracudák ledobják bombáikat.
A második hullám 6.30-kor támad 19 géppel, hasonló módon mint az első hullám. A hullám egyik gépe még induláskor balesetet szenved, míg egy másik motorhiba miatt nem tud felszállni.
Mindkét hullám 1-1 zuhanóbombázót veszít a támadásban, viszont összesen 15 teli- és 2 közeltalálatot érnek el. De nem mindegyik telitalálat hatásos, mert nem tudják áttörni a hajó páncélzatát, mivel túl alacsonyról dobták le őket és nem volt a bombáknak elég idejük felgyorsulni. Ennek ellenére a Tirpitz jelentős sérüléseket szenved, két 15 cm-es tornya és mindkét Ar-196 felderítőgépe megsemmisül, valamint számos tűz üt ki a fedélzeten. A két közeltalálat okozta lékek és az oltáshoz használt víz miatt 2.000 tonna tengervíz jut a hajótestbe. 132-en halnak meg és 270-en sebesülnek meg, köztük a hajó kapitánya, Hans Meyer is.
A támadás eredményeként a Tirpitz újra javításra szorul és újabb időre sikerül kivonni a harcokból.
Az elkövetkezendő javítások során megerősítik a hajó légvédelmét, a 15 cm-es tornyokat légelhárító harcra is alkalmassá teszik, valamint a 38 cm-es lövegek is kapnak légelhárító gránátokat.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.