1944. március 30. csütörtök

Rommel és von Rundstedt találkozója

Generalfeldmarschall Gerd von Rundstedt, a Nyugati Front Főparancsnoka és Feldmarschall Erwin Rommel a B Hadsereg-csoport  parancsnoka a LXXXI. Hadtest parancsnokságán tart megbeszélést a franciaországi védelmi előkészületekről.

Von Rundstedt és Rommel nem értett egyet a védelmi stratégiát illetően. Von Rundstedt szerint egy szövetséges inváziót a legjobb a szárazföldön megállítani, míg Rommel szerint az első 24 óra lesz a döntő, és a szövetségeseket még a tengerparton kell visszaverni.

Paul von Kleistot és Erich von Mansteint leváltja Adolf Hitler

Adolf Hitler felmenti tisztségéből Generalfeldmarschall Erich von Mansteint, a Dél Hadsereg-csoport parancsnokát, helyére Generalfeldmarschall Walter Model kerül.

Walter Model
“A Führer tűzoltója”

Szintén felmenti tisztségéből Generalfeldmarschall Paul von Kleistot, az A Hadsereg-csoport parancsnokát, helyére Generaloberst Ferdinand Schörner kerül. Von Kleist ezzel egy időben megkapja Lovakeresztjéhez a Kardok ékesítményt.

Mindkét tábornagy menesztésének az az oka, hogy szembeszegültek Hitler visszvonulást, vagy kitörést megtiltó parancsával.

Cyril Barton kiérdemli a Viktória Keresztet

A nagy veszteséggel járó Nürnberg elleni légitámadás során az 578. Squadronban repülő Cyril Barton Halifax bombázóját még az oda vezető úton két német éjszakai vadász is megtámadja. Kilövik a hátsó géppuska tornyot, a rádiót, megsérülnek a belső kommunikációs vezetékek, két üzemanyag tartály, valamint a jobb belső motor is. A feszült harci helyzetben a rossz kommunikáció miatt Barton navigátora, bombázó tisztje és rádiósa is ejtőernyővel kiugrik a gépből, így már csak a fedélzeti mérnök és a két géppuskás marad vele a gépen. A sérülések és legénysége felének elvesztése ellenére is a 22 éves Barton úgy dönt, hogy folytatják a bevetést. Sikerül elérniük a célt, ahol ő maga hajtja végre a bombavetést, majd visszaindulnak angliai bázisukra. A négy és fél órás út elején a sérült motor felrobban, de a gép a levegőben marad. A további utat három motorral, rádió nélkül, szivárgó üzemanyag tankokkal kell megtenniük.

Már az angol partokat átlépve, de még mindig 150 kilométerre a bázisuktól elfogy az üzemanyag a sérült tankokból. Mivel a sérült géppel nem tudtak az ejtőernyős ugráshoz szükséges magasságban repülni kényszerleszállást hajtanak végre Ryhope falu közelében. Bartont még élve húzzák ki a roncsok közül, de a kórházba szállítása közben belehal sérüléseibe. Legénységének maradék három tagja sikeresen túléli a kényszerleszállást.

Hősiességért és kitartásáért Cyril Joe Barton posztumusz megkapja a Viktória Keresztet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.